Ro Club Maraton
Centru testare performanta sportiva Superfit
Home | Sitemap | Contact
Ultimele postari pe forum UK FR DE HU IT GR JP 223927.75 km alergati de noi      Concursuri Antrenament Nutritie Sanatate Alergatori Povesti Produse
Home Ro Club Maraton Competitii nationale Calendar AIMS Maratoane in lume FORUM Galerie media Contact

Sondaj de opinie

Care este ritmul cu care alergi un maraton? *
3-4 min/km
4-5 min/km
5-6 min/km
6-7 min/km
> 7 min/km


Nota : campurile cu * sunt obligatorii.


Arhiva sondaje de opinie




Sunteti aici :: Povesti » Getica la Carpathian Adventure 2009

Getica la Carpathian Adventure 2009


Aceste randuri le scriu pentru a fi de ajutor celor care vor sa participe la CA pentru prima data. Acum, dupa 4 ani de experienta, cu bune si mai putin bune, as vrea sa scriu cateva lucruri despre ce am invatat in acesti ani. Sigur de la an la an am mai aflat cate ceva de la cei mai experimentati si foarte multe pe propia piele. In cele 4 editii la care am fost, trei la cursa scurta si una la cursa lunga, am avut parte de: 1 loc 4, 1 loc 2, 2 abandonuri.

Pentru cei care nu stiu multe despre aceasta cursa atasez acest link lamuritor http://carpathianadventure.ro/ . Cert este ca aceasta cursa este o metafora foarte buna pentru ce facem in viata: depasirea limitelor fizice si mentale, intelegerea celorlalti, spirit de echipa, rezolvarea conflictelor, atingerea unui obiectiv impreuna cu alte persoane etc..

In 2009 am terminat cursa scurta pe locul 2. Povestea cursei noastre o gasiti pe blogurile colegilor mei Gabi si Silvia si pe site-ul clubului. http://www.gabrielsolomon.ro/debutul-getica-la-carpathian-adventure/ , http://silvique.blogspot.com/2009/08/20090812-carpathian-adventure-2009.html , http://www.maraton.info.ro/html/carpathian_adventure_2009.html .

Voi trece in revista cateva capitole cheie pentru a termina cu succes aceasta cursa.

Echipa.

CA este un concurs de echipa, iar acest factor este determinant. Cel mai important lucru este ca echipa pe care o aveti sa fie omogena din punct de vedere al potentialului si pregatirii fizice. In 2009, pentru a nu mai repeta abandonurile din 2008 si 2007, am pus un criteriu de selectie al membrilor echipei: fiecare sa fi alergat cel putin un maraton. Anul acesta am mers cu: Gabi Solomon, Silvia Murgescu, Sergiu Buciuc. Alt aspect important este placerea de a merge pe munte. Felul in care se gestioneaza situatiile dificile si conflictele este foarte important. Acest lucru se poate rezolva cel mai simplu daca va cunoasteti cat mai bine. In primul an am facut echipa cu 2 prieteni pe care-i stiam de ani de zile si a fost bine la capitolul moral si conflicte. O echipa constanta timp de cativa ani poate fi un atuu important. Echipele cele mai bune din tara sunt cele in care membrii echipelor participa de 4-5 ani impreuna: Grind, Ozon, Hoinarii. Spiritul de echipa este foarte important. Acesta se manifesta in momentele in care unul dintre colegii de echipa nu este in ritm cu ceilalti, iar cateva comportamente concrete ar fi: sa i se ia rucsacul, sa fie tras sau impins, sa fie incurajat si inteles. Pentru tura de picior se poate folosi tehnica de a-l impinge de la spate sau sa remorchezi coechipierul cu o cordelina, legata de un ham. La tura de bicicleta se poate folosi o cordelina sau o coarda elastica subtiere, elastica. In 2007 am vazut o echipa de „meseriasi" din Polonia, care se legasera toti 4 cu corzi elastice si formau un romb in care cel mai bun statea in fata. Discutam cu cineva de la Grind, echipa care castiga de 5 ani consecutiv cursa lunga, ca daca unul dintre ei se simte mai in forma automat ii ia rucsacul celui din urma. Un factor care „unge" o echipa este si omogenitatea umana a echipei. Pentru a ne cunoaste mai bine, le-am aplicat colegile niste teste de preferinte comportamentale si de stil de gandire. Chiar am aflat niste lucruri care s-au confirmat pe parcursul cursei si sper sa le fi fost utile in viata de zi cu zi aceste teste. Ar fi bine sa va placa sa fiti impreuna si sa faceti din acesta experienta una foarte placuta. Marele atlet Emil Zatopek spunea un lucru de retinut: „Victoria este importanta, dar mai importanta este prietenia."

getica09-1

Obiective.

Este bine sa va fixati obiective clare si ambitioase. Oamenii nu sunt motivati de obiective de genul „sa terminam cursa". Stabiliti un procent: in primii 25 % etc. In primul an de participare ne-am propus doar sa terminam, dar dupa 3 ore de cursa am vazut ca putem sa terminam pe locul 2 la cursa scurta. Oricat am tras de colegii mei, s-au multumit cu locul 4. Am dormit la cabana, am mers ca niste turisti obisnuiti. De obicei creierul nostru face cam ce-i spunem. Oamenii sunt motivati de obiective ambitioase. Mai bine sa va stabiliti un obiectiv peste ceea ce puteti, decat unul „lenes". Chiar daca ati format o echipa buna, daca este prima participare, v-as sfatui sa nu va hazardati la cursa lunga. Desi nu sunt mari diferente intre curse: 10 km la traseul de picior si 15 km la traseul de bicicleta, este posibil sa transformati totul intr-un abandon, mai ales daca veti avea ploaie 2 zile. Abandonul este foarte urat si pentru cel care-l genereaza si pentru ceilalti membrii din echipa. Mai bine va creati o experienta pozitiva in cursa scurta, iar daca chiar puteti mai mult la final, nu va opreste nimeni sa mai mergeti cateva ore si dupa ce luati locul I la cursa scurta. Din experienta am vazut echipe care au castigat cursa scurta iar in anul urmator au abandonat la cursa lunga.

In 2009, deoarece ne-am strans o echipa foarte omogena si antrenata, ne-am propus sa luam locul I la cursa scurta. Din pacate am luat locul II, deoarece ne-am ratacit cateva ore la traseul de bicicleta. Am fost suparati, dar nu trebuie sa facem o tragedie. Echipa de pe locul I a cunoscut mai bine traseul si a castigat. La anul vom merge in antrenament de recunostere cel putin 2-3 zile.

getica09-2

Antrenament.

Pregatirea este esentiala pentru un asemenea concurs. Exista parte de pregatire individuala si o parte de pregatire in echipa. Anul acesta am avut cea mai pregatita echipa. Toti cei din echipa au alergat cel putin cate un maraton, pe sosea sau pe munte. Cred ca este important ca fiecare membru al echipei sa aiba cel putin 3 zile pe saptamna in care practica sport. Alergarea se pare ca ramane antrenamentul cel mai bun pentru o proba de aceasta natura. O ora de alergare echivaleaza cu 2 ore de antrenament pe bicicleta. Deci 50-60 de km de alergare pe saptamana pot fi o baza buna pentru un asemenea concurs. Eu alerg in fiecare an maratone pe sosea, deci ma cam pregaatesc tot anul. Alerg de cel putin 3 ori pe saptamana: de 2 ori cate 20 de km si o data 24-30 de km. Pentru diversitate si recuperare mai merg la sala si fac o data pe saptamana bicicleta si inca o data pentru inot.

Este important antrenamentul pe munte, iar acesta este bine sa fie facut in echipa. Ar fi bine daca acest antrenament ar fi facut exact pe muntii in care se va desfasura concursul. Echipa care a castigat in cursa scurta de la CA de anul acesta a avut si salvamontisti din zona, motiv pentru care au cunoscut foarte bine traseul si scurtaturile. La primul CA, la care am participat din muntii Bugeci, deoarece stiam o parte din traseu, am putut sa inlocuim portiune de traseu de 3 ore, de carat bicicleta in spate cu un traseu de 45 de minute, la care doar am impins bicicleta.

Concluzii

O schema simpla de antrenament ar cuprinde urmatoatele:

- 3 alergari pe saptamana de 12-20 de km. Alergarea ramane factorul esential, deoarece te pregateste cardio-pulmonar. O ora de alergare echivaleaza cu 2 de mers pe bicicleta. Puteti face o alergare pe saptamana pe plan inclinat chiar si in Bucuresti. Amicul mei Serban Chiurlea face un antrenament pe saptamana in unul din parcurile din Bucuresti, pe un pod pe care il urca si coboara de pana ii iese pe nas. Totusi cred ca este unul dintre cei mai buni ultramaratonisti montani din Romania (face curse de 100-150 Km pe munte).

- 1 cursa cu bicicleta saptamanal. Iarna puteti face si la sala. Eu sunt impotriva sportului in sala dar anul acesta am descoperit un antrenor de bicicleta care intr-o ora face un program foarte bun Vlad .

- 4 iesiri pe munte cu piciorul si 3 cu bicicleta in saptamanile de dinaintea cursei. Ar fi bine ca aceste trasee sa fie de antrenament si sa nu depaseasca 70% din lungimea cursei oficiale. Ar fi bine sa faceti aceste curse exact pe muntele unde va fi concursul. Astfel anulati un avantaj competitiv al localnicilor, care stiu traseele. Scurtaturile cunoscute pot sa va scuteasca de cateva ore de mers. La fel de bine, daca va hazardati cu orientarea s-ar putea sa mergeti cateva ore in plus. Oricum ar fi bine sa faceti trasee si de noapte. Este interesant ce feste incepe sa joace creierul noaptea.

getica09-3

Echipament si mancare

Un rucsac cat mai usor este cheia reusitei. Incepatorii isi iau cat mai multe in rucsac si devin un fel de camile-magari. Ma uitam la o echipa profesinista din Polonia, care a venit in 2007. Aveu niste rucsaci minusculi. Nu cred ca aveau 2 kg. Oamenii alergau si la urcare cu acei rucsaci. Cred ca 4,5 kg este deja mult pe rucsac. Orice gram devine important o cursa de 170-200 de km. Echipa noastra a avut rucsaci Quechua 17 Raid care sunt foarte buni si bine compartimentati. Acest tip de rucsac are si un fluier care ii tine pe caini la disctanta. La bicicleta merge un rucsac si mai mic.

O lista scurta de echipament ar fi:

- Haine: Pantofi speciali de mers pe munte, preferabil cei folositi in pregatire (nu folositi pontofi noi) Firme recomandate: Solomon, Asics (. Pantaloni din microfibra lungi. Tricou din microfirba lung. Geaca de ploaie, preferabil de calitate. Un tricou de microfibra de rezerva. Un polar subtire (eu nu mi-am luat, dar poate fi de folos). Caciula mica de alergare, manusi subtiri (pentru mers noaptea pe vant pe la 6-7 grade).

- Mancare: Gelurile sunt o solutie excelenta. Am constatat ca dupa primele 2 ore de mers nu prea mai pot manca mare lucru. Painea nu mai intra, carnea nici atat. Gelurile sunt foarte bune si nici nu costra foarte mult. Am folosit geluri Sponser. Mai puteti folosi Corny, fructe uscate, samburi uscati: migdale (le puteti inmuia in apa de seara pentru a fi mai digerabile) nuci, etc. Important sa luati anumite prafuri apa pe care o beti si care sa va readuca sarurile si glicogentul in organism. Pentru crampe am luat la o cursa saruri de Vichy, care sunt ca niste mentosane si luate preventiv sunt nemaipomenite.

Daca aveti pe cineva in baza, ar fi bine sa va pregateasca ceva cald.

getica09-4

Ziua cursei.

Este bine sa va odihniti cat mai bine inainte de cursa. Ar fi bine sa dormiti si in noptile de dinainte cursei foarte bine. Eu am avut emotii la prima cursa si nu am inchis un ochi. Nu am simtit acest lucru in primele ore ale concursului, dar spre seara s-a simtit. Nu va disperati daca nu dormiti, corpul are resurse nebanuite. In tabara de baza este posibil ca pana pe la 12 noapte sa auziti tot felul de discutii. Se intalnesc prieteni vechi, se stabilesc strategii, se pregatesc echipamente, vin echipe intarziate. Eu as prefera sa dorm la o pensiune, daca este langa tabara. Nu prea as vrea ca dimineata sa stau la coada la toaleta sau sa nu pot sa ma barbieresc (nu pot sa merg pe munte cu barba). In 2007 abia am convins-o pe colega de echipa Dana Gradinaru sa stea la o pensiune (Dana: „Cum eu care sunt o montaniarda sa nu stau la cort. Ma fac de ras"). Pana la urma a vazut ca a fost bine si la pensiune, deoarece 2 zile a plouat continuu, iar in tabara de baza totul era murat.

Pregatiti-va echipamentul separat pentru cele 2 curse. Daca puteti sa va faceti rucsacii de acasa, ar fi perfect.

Luarea deciziilor. Cred ca este bine sa luati deciziile impreuna, dar la final ar fi bine sa-si asume capitanul decizia finala. Chiar daca este o decizie gresita, este mai bine decat discutii interminabile. Daca sunt opinii diferite, intr-o echipa de 4 pot sa apara 2 tabere.

Oricum orice decizie va fi contestata. Noi am pierdut traseul la proba de bicicleta de doua ori, o data din vina mea, iar a doua oara din vina persoanei care a contestat decizia proasta luata de mine. Cred ca putin umor in aceste situatii nu strica. Mare atentie la luarea deciziilor noaptea. Ratiunea incepe sa dispara, „lenea" incepe sa ne faca sa alegem cele mai facile solutii.

Tehnici mentale si fizice pentru recuperarea rapida a energiei

Sunt cateva tehnici mentale si fizice pe care le puteti folosi pentru a va reenergiza. Imi pare rau ca nu le-am folosit cu colegii mei de anul acesta in mod sistematic. Poate le vom folosi la anul.

    • Presopunctura pe doua puncte pe picior: unul la baza gambei si unul la mijlocul distantei dintre glezna si din laterul piciorului, de sub genunchi.
    • Exercitii de respiratie. Eu folosesc „Cele 8 bijuterii".
    • Exerctii de vizualizare.
    • Exercitii de intrare in starea de flux.
    • Exercitii de aliniere a centrelor energetice.
  • Eu le folosesc si merg foarte bine. Cred ca voi face un material scris cu aceste tehnici in viitorul apropiat.
  • getica09-5

    Jocul interior si jocul exterior

    O discutie interesanta aici ar fi si cea despre jocul interior si jocul exterior. Acest concept a fost dezvoltat de Timothy Gallwey cu scopul de a-i ajuta pe ceilalti sa-si foloseasca la maxim potentialul in momente cheie. Atunci cand sportivii ajung la capacitate maxima in jocul exterior, singurul mare adversar si cel mai de temut ramane propria lui mintea. Chiar si pentru un sportiv incepator, controlul jocului interior duce la progrese remarcabile la nivelul jocului exterior. Atunci cand sportivul nu se motiveaza, nu se concentreaza indeajuns, cand ii scade increderea in ceea ce face, iar mintea lui este asaltata de conflicte si frustrari si dialog intern negativ, apar surprizele neplacute. Mai ales la un concurs de genul Carpathian Adventure, unde avem si momentele de mers noaptea, oboseala, tensiune in echipa, conteaza foarte tare jocul interior.

    O prezentare interesanta a modului in care functioneaza creierul este realizata de Robert Dilts. Creierul este organizat cam ca un calculator, care are programe care controleaza de la un nivel superior alte programe. Aceste niveluri in ierarhia lor functionala sunt urmatoarele:

        • Spiritual - Cine pentru cine? Pentru ce?
        • Identitate - Cine sunt?
        • Convingeri - De ce?
        • Strategii - Cum?
        • Comportamente - Ce?
        • Mediu - Unde? Cand?
  • Diferitele niveluri implica in mod diferit sistemul nervos. Astfel, pentru a experimenta mediul, o persoana poate sa isi ajusteze doar organele sale de simt. Daca o persoana doreste sa faca un anumit lucru in acel MEDIU, adica sa aiba un COMPORTAMENT, atunci sistemul nervos este implicat intr-o proportie mai mare. Iar pentru a reusi sa isi coordoneze actiunile intr-o anumita secventa complexa, adica STRATEGII si aptitudini, persoana face apel la si mai multe resurse ale sistemului nervos. Pentru formarea CONVINGERILOR despre mediu, comportamente si strategii este necesar un efort la un nivel mai profund al sistemului nervos, ajungandu-se la intuitie si sentimentul ca este bine sau rau dictat de o forta interioara, pe care nu o poti identifica. Mobilizarea totala a sistemului nervos la toate cele 4 niveluri duce la formarea sentimentului identitatii de sine. In conexiune cu nivelul identitatii este cel de-al saselea nivel, cel SPIRITUAL, ceea ce este dincolo de noi, conexiunea cu universul, in orice forma ar fi ea. Daca nivelurile inferioare mediu, comportament, strategii tin in principal de „jocul exterior", nivelurile superioare tin de „jocul interior". Nivelurile superioare sunt cele care le controleaza pe cele superioare!
  • Spiritual: conexiunea cu Universul. Ceea ce este dincolo de noi.

    Identitate: ideea de sine, misiunea de viata. Ceea ce suntem noi.

    Convingeri: valorile, regulile. De ce facem sau nu facem. Care sunt limitarile noastre.

    Strategii: aptitudinile, automatisme interne si externe. Ceea ce putem face.

    Comportament: actiunile noastre. Ceea ce facem.

    Mediu: ceea ce ne inconjoara, oamenii, locurile, lucrurile. La ce anume reactionam.

    Haideti sa exemplificam pe acest concurs. Daca particip pentru prima data si vreau doar sa termin cursa, automat la nivelul identitatii voi raspunde la intrebarea „Cine suntem noi?" cu „O echipa care vrea doar sa termine." Astfel toti membrii echipei se vor programa pentru acest lucru. Chiar daca vor avea potentialul de a termina in primele 3 echipe, isi vor alinia convingerile, strategiile, comportamentele si in consecinta. Iata cateva exemple:

    Convingeri: Nu poti sa rezisti efortului fizic fara sa dormi.

    Strategii: Sa doarma 2,3 ore in baza intre cele doua parti ale concursului. Pregatire fizica superficiala in prealabil.

    Comportamente: Echipa doarme 6 ore. Pauze dese in timpul concursului. Ritm lent.

    Mediu: Imi iau cu mine cort si sac de dormit.

    Daca particip de mai mult timp si am experienta, atunci iata ce se intampla jocul interior si exterior al unui campion.

    Identitate: „Suntem o echipa de locul 1."

    Convingeri: „Pregatirea este esentiala". „Daca tragem tare de la inceput vom putea trage la locul 1".

    Va las pe voi sa va ganditi ce se intampla la nivel de comportamente si strategii. Diferenta care face diferenta intr-un asemenea concurs, pe langa pregatirea fizica, este controlul „jocului interior".

    Getica 2,3,4......

    Acum vine editia din 2010. As vrea sa putem face 3,4 echipe Getica, din care una sa mearga la cursa lunga. Deja ii „momesc" pe colegii din clubul de maraton. Cativa s-au aratat dornici de a participa. Oricum este o provocare contruirea de echipe competitive, adica de podium, pentru cursa scurta, cu oameni care nu au mai fost la aceasta cursa. Ar fi interesant sa distrugem mitul ca trebuie sa fi un impatimit al muntelui, pentru a fi pe podium. Ar mai fi interesant daca am avea si cea mai matura femeie intr-o echipa care sa castige proba scurta. Stiu eu pe cineva din club, care are 50 de ani si cred ca da clasa la multe „vedete" de 25 de ani intr-un concurs de acest gen. Cei care vor sa mearga la podium, sa ma contacteze de anul acesta. Ma puteti gasi in fiecare sambata, in Herastru, la ora 8.30, la intrarea Charles de Gaulle, la o alergare cu amicii din club.

    text si foto: Daniel Lixandru


    Adauga comentariuNici un comentariu.


    Ice Power Sponser Lysi Isostar Travel House Nike Flanco Salomon Centrul de nutritie Superfit Seba Med

    Compress SportNutricultNewsmanphoto-marathon.ro

    Home | Ro Club Maraton | Competitii nationale | Maratoane in lume | Antrenament | Nutritie | Sanatate | Povesti | Termeni si conditii | Contact
    Copyright Ro Club Maraton 2019. Toate drepturile rezervate. - Website realizat de PHP Coder  si Triumf ®
    Fondator Serban Damian, 2007