Ultramaratonul din perspectiva nutritionala

(1)Lu0q3k_95207.jpgA fost studiat echilibrul energetic pe durata unei curse de 1000 km intre Sidney si Melbourne (Australia). Campionul grec de ultramaraton, Yannis Kouros a terminat aceasta cursa in 1985 in 5 zile, 5 ore si 7 minute (cu 24 de ore inaintea urmatorului competitor). Kouros nu a dormit deloc pe durata primelor 2 zile de concurs, în care a alergat 463 km cu o viteza medie de 11,4 km/ora in prima zi si 8,3 km/ora in a doua zi. In urmatoarele 3 zile a facut numeroase pauze pentru odihna, in care a stat sau a dormit cate putin. Temperatura a variat intre 30 si 8 grade Celsius, iar terenul a avut variatiuni de inaltime.


El a parcurs in prima zi 270 km, in a doua 193 km, in a treia 152 km, in a patra 165 km, in a cincea 135 km, iar in a 6-a zi, cand a alergat 5 ore, a parcurs 45 km.


Kouros cantarea la acel moment 65 kg, avea o inaltime de 1,71 m, un procent de grasime 8% si VO2max 65 ml/kg x min.


Consumul lui energetic a fost de 15367 kcal in prima zi de concurs si apoi de aproximativ 9000 kcal/zi in urmatoarele zile; pe de alta parte, aportul energetic s-a plasat in jurul unei medii de 10000 kcal/zi, astfel incat, in mod remarcabil, a reusit sa isi mentina un echilibru energetic aproape perfect - 55970 kcal consum energetic pe durata concursului si 59079 kcal aport energetic. Din totalul caloric adus prin alimente carbohidratii au reprezentat 95,3%, lipidele 3%, iar proteinele doar 1,7%. Aportul proteic s-a plasat cu mult sub media zilnica recomandata. Marea cantitate de carbohidrati (53364 kcal doar din zaharuri, adica 13,34 kg) a provenit din dulciuri grecesti de genul baclava, biscuiti, gogosi, dar si din ciocolata, fructe uscate, nuci, sucuri de fructe si fructe proaspete. Dupa primele 6 ore de alergare, Kouros inlocuia dulciurile si fructele cu biscuiti cu miere sau gem. Doar in a 4-a zi a mancat o cantitate redusa de pui fript. Ca suplimente nutritive a   folosit doar vitamina C (cate 500 mg la 12 ore) si care doua tablete de proteine pe zi.


In privinta hidratarii, Kouros a baut in jur de 20 litri de apa pe zi, cu un maxim in a 3-a zi, cand a consumat 22,7 litri de apa (pe toata durata cursei a consumat 99,7 litri).


Din punct de vedere fiziologic si nutritional, realizarea lui Kouros a fost remarcabila, deoarece a reusit sa mentina echilibrul energetic pe toata durata acestui lung si epuizant efort. El a terminat competitia fara afectari ale starii generale de sanatate, fara traumatisme musculare sau probleme de termoreglare, iar greutatea corporala a ramas nemodificata. Singurele probleme raportate au fost cateva episoade severe de constipatie in timpul cursei, precum si frecventa crescuta a urinarii care a persistat cateva zile dupa.

Votati ca slab Votati ca nimic special Votati ca merita citit Votati ca foarte bun Votati ca excelent
Apasati pe stelute pentru a vota.
Acest articol este votat ca excelent. Ati votat acest articol ca excelent.


Adauga comentariuUn comentariu.

Miercuri, 19 August 2015 21:54Sarosi Francisc a spus :
Am alergat si eu alaturi de acest super atlet la cursa Bekescaba- Arad. Un om extraordinar de ambitios si plin de energie.